J. Irving- Svět podle Garpa



Garp se stal mojí další volbou v maturitním seznamu knih. Začátek knihy je asi nejúchylnější věc co jsem kdy četla, ale nezalekla jsem se a četla dál. Nelituji. Napřed jsem se nemohla začíst, ale po pár desítkách stránek se mi četlo krásně. Děj je velmi zvláštní a lehce nereálný. I když v dnešní době se může stát cokoliv.

O knize se toho můžete dozvědět více ZDE

Po tom co jsem si přečetla zadní stranu obalu jsem byla velmi v rozpacích.
Kniha je pojata jako životopis spisovatele T.S.Garpa. Vše začíná příběhem jeho feministické matky a technického seržanta Garpa, který nešťastnou náhodou skončí v nemocnici jako mentálně postižený. Garpova matka ho prakticky znásilní a otěhotní. Úryvek na zadní straně tento akt popisuje.

Jenny si zula pevné sesterské střevíce, odepjala bílé punčochy a vysvlékla se z uniformy. Dotkla se prstem Garpových rtů. "Garp?" zašeptala. Shodila kombiné i kalhotky, sundala si podprsenku a stáhla deku. "Kristepane," řekl vedle Povrchový tiše; rty měl od popálenin samý puchýř. "Do prdele kruci!" křičel muž s postiženými vnitřními orgány. "Garp," řekla Jenny. Chopila se jeho erekce a obkročmo na něho usedla. "Á," vyjekl blaženě. Už mu chybělo i r. K vyjádření radosti i smutku mu zbyla jediná samohláska. "Á," opakoval, když ho Jenny pojala do sebe a zůstala na něm sedět celou vahou. "Garp?" zašeptala. "Dobrý? Je to fajn, Garp?" "Fajn," přisvědčil zřetelně. Avšak to bylo jediné slovo, jež jeho poničená paměť vydala ve vší jasnosti právě v okamžiku, kdy v Jenny dospěl vyvrcholení. Bylo to také první a poslední opravdové slovo, které ho slyšela promluvit. A když se opět zmenšil a vyklouzl z ní v toku svých prýštících životodárných látek, zredukoval se opět na pouhé Á; zavřel oči a usnul. Když mu Jenny nabídla prs, neměl hlad.

Celkově na mě kniha velmi zapůsobila. Byla psána zvláštním stylem a ocenila jsem povídky, které Garp psal. Obzvlášť jedna mě nadchla, bohužel nevím jak se jmenovala. Psal v ní o nějaké dívce, kterou unesli dva perverzní bratři a chtěli ji znásilnit a zabít. Je to přeci jen poněkud "jiná" kniha, ale Grap je v ní podle mě popsán jako hrdina, i když poněkud zvláštní. Vlastně všechny postavy jsou zde zvláštní. Jeho matka, jeho žena Helena, transsexuálka Roberta Muldonová a další. Příběh jako takový je velmi pěkný a čtivý.
Pravdou je, že spolužačkám se kniha vůbec nelíbila a nebyly schopné ji dočíst. Já osobně mám ráda knihy, které jsou odlišné od ostatních. K tomu patří i to, že se kniha nelíbí všem.

2 komentáře:

  1. Tuhle knihu jsem si, téměř před šesti lety, také vybrala ze seznamu k maturitě. A rozhodně toho nelituji. Je to jedna z nejlepších knih, kterou jsem kdy četla. Měla bych se do ní ponořit znovu, protože přeci jen už je to nějaký ten čas. Všeobecně se mi zalíbil Irvingův styl psaní. Velmi dobře se tento pán čte.
    Momentálně mám na seznamu k přečtení jeho "V jedné osobě", ale zatím jsem se k němu nedostala.
    Jinak mě do dneška utkvěla věta, kterou Garp napsal na papírek, když měl zadrátovanou pusu po té nehodě u garáže: "3/4 je málo".

    http://nest-full-of-daffodils.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to vážně strhující knížka, mě zas fascinovl jejich "Spodní Výr" vlastně celý ten příběh. :)

      Vymazat