4 dokumenty k zamyšlení

Jak jsem slibovala, dnes si dáme první a ne poslední várku dokumentů, které jsem v poslední době viděla, a které mě hodně zasáhly. Vždy jsem byla "dokumentový typ", ale měla jsem ráda takové ty miloučké dokumenty o zvířatech, kde jste se dozvěděli o jejich životě, o jejich potřebách apod. Teď mám ale potřebu koukat na něco náročnějšího a důležitějšího.

Cowspiracy: The Sustainability Secret (Cowspiracy - Klíč k udržitelnosti)
Zdroj

- s titulkami dostupné na Ulož.to, bez i na Youtube

Dokument o tom, že živočišný průmysl je zodpovědný za většinu globálních problémů. Je plný statistik, které se dají velmi lehko pochopit a úplně vás to vtáhne do myšlení tvůrců. Mě to dostalo. Jím maso a snažím se ho kupovat z farem a nepodporovat velkochovy, a tím přispět k lepšímu životu zvířat, ale v dokumentu je vlastně vysvětleno, že kdyby se všichni lidi rozhodli jíst maso jen z farem a ekologických chovů, na Zemi by pro to nebylo dost místa(dost pastvin a polí, kde by se pěstovalo krmivo pro dobytek).
No, celkově je to strašně zajímavé, i když z filmu cítím takový nátlak nebo až nucení k veganství, že to je jediné řešení, ale jak jeden uživatel psal na ČSFD (zde): Bylo by dost místa na to, aby se dalo vypěstovat tolik surovin, pro více než 7 miliard veganů?

Blackfish (Černý zabiják)
- s titulkami dostupné na Ulož.to

Dokument o využívání kosatek v zábavním průmyslu. O tom, jak se lidé snaží zotročit tvora, který je minimálně stejně chytrý, jako my. Drží ho v zajetí na malém prostoru, kde je frustrovaný, bez své rodiny a pak se diví, že napadne své cvičitele a ani to je nepoučí. Moje mamka na takovéhle dokumenty moc není, ale když jsem jí o tom vyprávěla, odpověděla mi tou nejprostší myšlenkou, která mě provázela celou dobu a stále ji mám v hlavě. "Proč ho prostě nepustí." Důvod je jasný, peníze. Po zhlédnutí mě docela naštval český překlad "Černý zabiják". Já jsem si z toho vzala to, že jsem se ještě utvrdila v tom, že něco takového nikdy nepodpořím a fakt by mě zajímalo, kdo z SeaWorldu a kde tahá za nitky, že to tam ještě nezavřeli a kosatky jim nevzali.

Eartlings (Pozemšťané)
Zdroj

- s titulkami dostupné na Ulož.to, bez i na Youtube

V tomhle případě nemůžu moc soudit, protože jsem zvládla jen prvních cca 17 minut. Dokument o zneužívání zvířat ve všech směrech. Hned na začátku vám do tváře vpálí domácí mazlíčky. Samozřejmě množírny (opět rozhorčena nad tím, že v titulkách jsou množírny přeložené jako chovné stanice), ale hlavně také odstřel a zabíjení nejen toulavých psů a koček, ale i útulkových zvířat, protože je prostě nikdo nechce. I za tu krátkou chvíli jsem docela dost brečela a zlomem, kdy jsem to vypnula bylo, když živého psa hodili do popelářského vozu a nechali ho rozmačkat. Vše samozřejmě bylo natočené. Další části jsou o játkách, zabíjení zvířat pro kožešinu a opět zábavním průmyslu.

The Cove (Zátoka)
- s titulkami dostupné na Ulož.to, bez i na Youtube

Částečně dokument o využívání delfínů v zábavním průmyslu, ale hlavně o zátoce Taiji v Japonsku, kde se každoročně masově zavraždí 20 000 delfínů. Je to zajímavě pojaté, napínavé. V první části se hlavně zkoumá a plánuje. Vyjde najevo, že Japonská zátoka Taiji skrývá masové vraždy delfínů a nikdo proti tomu nic nedělá. Naopak. Komerční lov kytovců je zakázán a Japonsko se to snaží už dlouho změnit a některé státy ho dokonce začínají podporovat. V dokumentu jsou ojedinělé záběry tohoto vraždění, které byly potají natočeny, ale přestože o tom už celý svět ví, nikdo masové vraždy delfínů nezastavil.
ZDE můžete najít další informace a také podepsat petici, aby tohle jednou provždy přestalo.

Dneska je téma celkem vážné, ale existují i zábavné, možná až absurdní dokumenty a na ty se spolu také někdy podíváme.
Mějte se krásně! :)

12 komentářů:

  1. Ukládám si odkaz a určitě se podívám... už jsem viděla spoustu takových dokumentů, ale tyhle jsem ještě neviděla :) vždy jsem z toho ale celá naštvaná a pobouřená... petici jdu hned podepsat :)
    Getmovin by Deni

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za podepsání a jsem ráda, že tě to zaujalo. :)

      Vymazat
  2. U toho předposledního dokumentu mě stačil tvůj komentář abych věděla, že tohle vidět nepotřebuju. A vlastně vůbec tenhle typ dokumentů většinou raději vůbec nechci vidět, i když o těchto problémech samozřejmě vím. No poslední dobou jsme s přítelem hodně sledovali i dokumenty např. o Islámu apod. Nebo takové záběry z války z Ukrajiny, kde byl chlap bez hlavy nebo zabitý novorozeně i s matkou, to je taky síla...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je jasné, že člověk tak nějak podvědomě ví, že se tohle děje, ale pokud to nevidí naživo nebo třeba prostřednictvím tohohle dokumentu, nemůže mu podle mě dojít, jak moc je to hrozné.
      Já třeba o tom lovu delfínu nikdy neslyšela a fakt jsem byla překvapená, že se to děje a jsem ráda, že o tom vím a mohla jsem alespoň podepsat tu petici.
      Já na války moc nejsem, lidí mi moc často líto nebývá.

      Vymazat
  3. Super článek, Leni! :) :( Už vím, co si pustím dneska k obědu: jeden z těchto zajímavých dokumentů. :) Všechna témata jsou zajímavá a rozhořčilo mě hlavně třetí a čtvrté, tak nevím, čemu teď dát přednost. Zacházení se zvířaty v množírnách se mi taky naprosto hnusí. Ti lidi nemají srdce. Stejně je to i v "chovech" na maso. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, ale k obědu to fakt není(což už jsi poznala). Je to strašně ošemetný téma a hodně lidí to přehlíží, protože to je prostě lehčí, než tomu čelit.

      Vymazat
  4. Opravdu super článek! na ten dokument o zvířatech se určitě taky nechci dívat, ale třeba ten o té konzumaci masa mě zaujal. Určitě se na nějaký podívám. Díky za tipy. BEAUTYPUSINKA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, rozhodně se na nějaký podívej, otevře ti to nové možnosti.

      Vymazat
  5. Ty dokumenty vypadají zajímavě, díky za tip!:)
    One blondie life

    OdpovědětVymazat
  6. Viděla jsem jenom Earthlings a to už v době, kdy jsem nejedla maso a skoro o všem už jsem věděla z dřívějška, takže to pro mě nebyl úplně šok, spíše mi bylo v některých částech na zvracení. Ale je to realita, kterou opět nezpůsobilo nic jiného, než lidstvo.
    Co se týče toho "propagování veganství" - ona to je logicky ta nejchytřejší cesta k "úspěchu" - tedy k záchraně alespoň něčeho, co jsme ještě nezničili. Jak jsi psala o tom, že by nebylo dost místa na vypěstování potravin pro 7 miliard veganů... Neviděla jsem první dokument, ale podle toho, co jsi napsala, to vypadá, že tam bylo jasně ukázané, že nevegani toho spotřebují o dost více. A skutečnost je taková, že zatímco ve "vyspělých" státech se množství vody, které člověk spotřebuje na sprchování za dva měsíce, vyplýtvá na jeden hamburger, v jiných zemích je vody nedostatek. Veganství možná nezachrání úplně všechno, jisté problémy to nevyřeší, ale rozhodně je to nejekologičtější způsob stravování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím, že je to nejekologičtější způsob stravování souhlasím. Bohužel je pravda, že i většina lidí, včetně mě, jsou prostě moc líní na to, být veganem.
      S tím, že toho masožravci spotřebují víc souvisí to, že je jich více, než veganů, ale stejně tak by nebylo dostatek půdy pro vegany, jako není dostatek půdy pro BIO farmy.

      Vymazat